Coronavirus maatregelen in pretparken
De meeste pretparken zijn i.v.m. het coronavirus wekenlang gesloten geweest. Echter openen vanaf (eind) mei steeds meer attractie- en dierenpark weer hun poorten. Zowel in Nederland als in het buitenland. Een dagje pretpark ziet er nu alleen anders uit dan normaal. Er gelden diverse coronavirus maatregelen in de parken waar je rekening mee moet houden. Zorg er dan ook voor dat je goed voorbereid bent als je een park gaat bezoeken tijdens de coronacrisis.
Coronavirus maatregelen Nederlandse pretparken
De meeste grote Nederlandse attractie- en dierenpark zijn aangesloten bij de branchevereniging ‘De Club van Elf’. Zij hebben een gezamenlijk plan opgesteld waarbij ze aangeven welke maatregelen er in de parken geldig zijn zodat een veilig dagje uit weer mogelijk is. Ze spreken hierbij over drie garanties die de parken bieden. Voor elke ‘garantie’ gelden andere maatregelen die de parken ondernemen. Deze maatregelen gelden in de meeste Nederlandse parken. We adviseren om ook altijd de officiële website van de parken te bezoeken voor alle maatregelen en regels die in het betreffende parken gelden.
Garantie 1: 1,5 meter afstand
Alle attractie- en dierenparken zorgen ervoor dat er ten allen tijden 1,5 meter afstand gehouden kan worden tussen de huishoudens. Dit doen ze door onderstaande maatregelen te gebruiken:
- Huishouden: je kunt een park enkel bezoeken als ‘huishouden’. Groepen zijn niet toegestaan. Ook is het niet mogelijk een park te bezoeken met bijvoorbeeld een vriend(in) as die NIET tot het gezamenlijke huishouden behoort. Heb je gezondheidsklachten? Ook al zijn het milde (verkoudheids)klachten, je blijft dan altijd thuis.
- Online reserveren: het is NIET meer mogelijk om een park ‘spontaan’ te bezoeken. Je moet je dagje uit eerst vooraf reserveren. Ook als je al kaartjes voor een park gekocht hebt! Dit doe je op de website van het park dat je wilt bezoeken. Bij het kopen van kaartjes heb je twee opties:
- Je koopt de kaartjes rechtstreeks op de website van het park – in dat geval geef je gelijk ook de dag aan dat je wilt komen.
- Je koopt kaartjes via een andere aanbieder (bijvoorbeeld een kortingswebsite). Je kunt dit zien als een ‘voucher’. Je kunt met het aangekochte kaartje niet zo naar het park. Je dient je kaartje namelijk eerst te ‘verzilveren’ op de officiële parkwebsite. Hier moet je ook aangeven wanneer je het park wilt bezoeken. In de meeste gevallen met je goedkoper uit met deze optie. Bekijk hier de kortingen die gelden bij diverse attractieparken.
- Dagdelen: doordat er altijd 1,5 meter afstand gehouden moet worden laten alle parken maar een beperkt aantal mensen binnen. Om toch zoveel mogelijk gasten te kunnen ontvangen werken sommige parken met dagdelen. Je kunt dan bijvoorbeeld kiezen om een park ’s ochtends te bezoeken (bijvoorbeeld van 10:00 – 14:00 uur) of ’s middags (bijvoorbeeld 14:00 – 18:00 uur). Dit is per park anders. Op dit moment geven de meeste parken toegang tot een hele dag.
- Gefaseerde toegang bij aankomst: om te voorkomen dat er drukte bij de ingang van een park ontstaat, moet je aangeven hoe laat je naar binnen wilt. Je kunt dus in bepaalde tijdvakken het park pas betreden. Ben je eerder? Dan moet je wachten (bijvoorbeeld in de auto).
Garantie 2: voldoende en heldere informatie
Ieder park zorgt ervoor dat de maatregelen en richtlijnen overal helder worden uitgelegd. Zo gelden er per park diverse aanvullende maatregelen om de veiligheid te garanderen. Deze worden uitgelegd door middel van duidelijke symbolen. Enkele voorbeelden:
- Eenrichtingsverkeer: om de afstand te kunnen bewaren tussen de huishoudens zijn looproutes vaak aangepast. Op sommige paden is sprake van eenrichtingsverkeer zodat de 1,5 meter gegarandeerd blijft en je veilig door het park kunt lopen.
- Beperkte capaciteit in attracties, horeca en winkels: in elk gebouw en in elke attractie gelden aparte regels. Er worden overal maar een beperkt aantal mensen toegelaten. Dit staat ook bij de ingang van elke attractie en gebouw vermeld. Bij veel attracties worden rijen leeggelaten (zoals in achtbanen). In de wachtrijen zijn vakken aangebracht waar je kunt wachten. Ook in de horeca gelden andere regels. In de meeste gevallen is er sprake van een bestelbalie waar je het eten voor je hele huishouden kunt bestellen (max. 1 persoon bestelt) en op een andere plek kunt afhalen. Sommige parken werken hierbij met ‘buzzers’ die aangeven wanneer je bestelling klaar is (bijvoorbeeld Toverland). In andere parken kun je het eten bestellen via een app op je telefoon (bijvoorbeeld in de Efteling).
- Contactloos betalen: betaal overal zoveel mogelijk contactloos. In veel parken wordt zelfs geen contact geld meer geaccepteerd bij de horeca-punten en de winkels.
Garantie 3: extra hygiënemaatregelen
Tot slot nemen de parken extra hygiënemaatregelen om de mogelijke verspreiding van het coronavirus te beperken. Denk hierbij aan:
- Was- en desinfectie-punten: verspreidt over elk park zijn extra mogelijkheden om je handen goed te wassen (min. 20 seconden!) en te ontsmetten met desinfectiemiddel.
- Extra schoonmaken: ook zullen de parken contactpunten (zoals beugels van attracties) extra vaak en goed schoonmaken. Datzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor de toiletten. Deze worden in de meeste gevallen na ieder bezoek schoongemaakt.
- Veiligheidscontrole:ook bij het controleren van de beugels bij attracties wordt er gebruik gemaakt van en controle op afstand. Zo worden de beugels bij bepaalde attracties gecontroleerd middels een bepaalde haak zodat de medewerker altijd afstand kan houden.
De informatie op deze pagina is met de grootste zorg samengesteld. Er kunnen echter geen rechten aan worden ontleend. Houdt altijd de aangegeven richtlijnen en maatregelen in acht van het RIVM en de betreffende parken die je wilt bezoeken | Laatst bijgewerkt op: 23/05/2020 | Bronnen: Club van Elf ( http://www.clubvanelf.nl/corona/) en diverse websites van parken.